Klant Betaald Niet

Mijn Klant betaald niet wat nu?

Wat te doen? Uw Klant betaald niet voor freelance werk

Hoe u ervoor kunt zorgen dat u wordt betaald voor freelance werk.

Het overkomt elke freelancer op een gegeven moment. De klant vertraagt, vergeet of weigert om u te betalen voor het werk dat u heeft gedaan. Of u nu een grafisch ontwerper of copywriter bent , u leest dit waarschijnlijk omdat u een klant hebt die niet heeft betaald voor dat project waar u zo hard aan hebt gewerkt. U heeft verschillende opties, van het opvolgen van uw cliënt tot het gerecht. Maar zoals bij elke zakelijke transactie, is het het beste om te beginnen met de minst schadelijke route.

De eerste stap is altijd om naar uw contract te verwijzen.

Bekijk uw contract en verzend uw factuur opnieuw of stuur een herinnering
Hopelijk heeft u de tijd genomen om een ​​contract te maken dat u en uw klant beiden hebben ondertekend voorafgaand aan het begin van het werk. In dat contract hebt u de betalingsvoorwaarden vermeld, zoals hoeveel u betaald moet krijgen en wanneer. U hebt ook de kosten voor te late betaling vermeld die in rekening worden gebracht als de klant niet binnen uw tijdsbestek heeft betaald.

Als u dit allemaal hebt gedaan en u hebt en u wacht nog steeds op je betaling, kunt u ervoor zorgen dat je de factuur een tweede of zelfs een derde keer verzendt. Follow-up facturen is raadzaam, maar houdt u wel aan de betalingstermijn. Verstuur een factuur en wacht een 14 dagen voordat u doorgaat naar de volgende stap.

U kunt zelfs een beleefd betalingsherinnering sturen om hen te laten weten dat u de factuur opnieuw verzendt. Een eenvoudige opmerking zou kunnen zeggen dat u opnieuw verzendt in het geval dat de klant uw eerste factuur niet heeft ontvangen.

Dingen gaan verloren in de e-mail, met een betalingsherinnering geeft u uw klant de voordeel van de twijfel. Misschien ziet u aan het eind van de week gewoon uw betaling. Of uw vermoedens over het vermijden van betalingen kunnen worden bevestigd.

Schrijf naar de Business Manager
De meeste freelancers hebben niet te maken met de persoon die de facturen daadwerkelijk betaalt voor het reclamebureau of het klantbedrijf. U heeft mogelijk te maken met een contactpersoon op de creatieve afdeling omdat die persoon weet wat er met het project aan de hand is, wat waarschijnlijk betekent dat u niet te maken hebt met de persoon die verantwoordelijk is voor de betalingen.

Een brief of e-mail aan de bedrijfsmanager van het bedrijf, met een kopie van uw factuur en ondertekend contract (waarbij zowel uw handtekening als die van de klant wordt getoond), zal over het algemeen de slag slaan.

U kunt erachter komen wie de zaakvoerder is door het bedrijf te bellen en om de naam van die persoon te vragen. Ga niet in detail over wie je bent of dat je met die persoon wilt praten. De naam en contactgegevens van de zaakvoerder is voldoende.

Vermeld in uw brief of e-mail de bedrijfsmanager de datum waarop u het project hebt voltooid en dat u een kopie van het contract hebt bijgevoegd, zowel u als hun vertegenwoordiger, evenals de openstaande factuur. Wees hoffelijk en professioneel, maar aarzel niet om ook te vermelden hoeveel dagen de factuur achterstallig is.

Als u late kosten aan de factuur heeft toegevoegd omdat uw eerste contactpersoon niet heeft gereageerd, kunt u overwegen die late kosten in te trekken en de manager te laten weten dat u bereid bent dit te doen als de factuur tijdig wordt betaald. U kunt zelfs een datum voorstellen waarop de betaling binnen moet zijn, om te voorkomen dat die late kosten aan de factuur worden toegevoegd. Hoewel uw recht om late vergoedingen te innen in uw contract kan worden vermeld, kan deze daad van goede wil resulteren in een snellere betaling en bevordert het de mogelijkheid van een voortdurende werkrelatie met het bedrijf.

Telefonisch
Soms is een telefoontje effectiever dan meerdere brieven of e-mails. Neem contact op met de manager.

Wanneer u contact opneemt met deze persoon, kunt u vragen of zij uw brief of e-mail hebben ontvangen. Deze vraag zal de deur openen voor hen om uw situatie te bespreken, wanneer ze van plan zijn u te betalen.

Als ze zeggen dat ze geen idee hebben waar u het over heeft, bied dan aan om de informatie opnieuw te verzenden. Als de betaling onderweg is, vertel hem/haar dan dat u uit kijkt naar de ontvangst. Als ze zeggen dat ze niet van plan zijn om u te betalen, vraag dan naar hun redenering. Misschien kunt u de problemen in datzelfde gesprek oplossen. Als u merkt dat u nog steeds moeite heeft om tot een overeenkomst te komen en het lijkt erop dat u niet betaald krijgt, is de volgende logische stap mogelijk een incassobureau, deurwaarder, of advocaat.

Naar het gerecht

Helaas, als u in dit stadium bent, dit is het punt waar de meeste freelancers geen zin in hebben. u moet betaald krijgen voor het werk dat je hebt gedaan, maar ben u bereid om je cliënt voor de rechter te brengen? Is het de tijd, inspanning en advocaatkosten waard? Uw uiteindelijke beslissing is om te kiezen tussen een rechtszaak aan te spannen of deze hele ervaring weg te schrijven en verder te gaan zonder gerechtelijke stappen te ondernemen.

Beëindig de klantrelatie
Gelukkig vinden de meeste freelancers dat hun betalingsproblemen kunnen worden opgelost met de zaakvoerder en ze geen last hebben van telefoontjes, gewaarmerkte brieven en/of rechtszaken. Als u zich aan de regels van professionaliteit en hoffelijkheid hebt gehouden, zou de klant in de toekomst geen problemen meer met u hoeven te hebben. Maar de echte vraag is – wil je zaken met ze doen?

Als u elke keer dat u een project voltooit, voor u geld moet vechten, is het misschien beter om die klant met een andere freelancer in zee te laten omgaan. Soms is het het beste om degene te zijn die wegloopt van een lastige klant.